Räimeühingu ja Harju Kalandusühingu
eestvedamisel toimus septembri keskel koolitusreis Lõuna- ja Kagu-Inglismaa
rannapiirkondadesse. Reisi eesmärk oli tutvustada Harjumaa kaluritele ja
kalandusega seotud inimestele Inglismaa praktikaid ja kalanduse ning turismiga
seotud piirkondi. Kokku sõideti nädala jooksul läbi 20 erinevat paika,
koolitusreisil osales 34 kalandusvaldkonna esindajat.
Esimeseks reisisihiks oli
Southamptoni sadamalinn. Külastasime paadimessi, mis on Euroopa üks suurimaid –
üle 500 eksponendi tutvustas ja müüs paate, jahte, kaatreid, paadivarustust,
merendusega seotud esemeid jmt. Messi peetakse 1968. aastast ning see on üks
linna tähtsamaid sündmusi – selleks puhuks võetakse kasutusele Southamptoni sadama
ümbruse tänava alad, parklad, pargid, kaid ja osa messist asub isegi merel.
Paadimess andis hea võimaluse saada kontakte, tutvuda uute veesõidukitega ja
viia end kurssi suundumustega merenduse valdkonnas. Kaluritele pakkusid loomulikult
põnevust erinevad kalapaadid. Väga uhke oli väljapanek inglise
traditsioonilistest puupaatidest, kail tõmbasid tähelepanu võimsad
luksuskaatrid ja jahid.
Õhtupoolikul
põikasime läbi Wiltshire`st (Stonehenge) ja hämaras jõudsime rannaäärsesse Torquay
linna.
Vaade Brixhami sadama vaateplatvormilt sadamale ja linnale |
Teisel päeval viis teekond edasi
Brixhami kalurilinna. Ligi 17 000 elanikuga linna keskmeks oli sadam,
hoonestus ise paiknes kaarjalt ümber sadama, asudes osaliselt mägedes. Sadamas
asusid kalaturg, kalamüügi poed, restoran, traallaevastik, jahisadam,
reisisadam, paadisadam. Kogu sadama ala oli elanikele avatud, nii kalakai,
huvikai kui reisikai olid kõik kolm ühes. Aiaga oli vaid piiratud suurte
traalide ala, kus toimus kauba laadimine ja traalerite remont. Huvilistele olid
kaile rajatud aga kõrged vaateplatvormid, millelt sai linnale ja traalerite
alale vaadata. Linnas toimuvad igal aastal traalerite võidusõidud – milline põnev
idee!
Sadamas olid stendidel välja pandud
joonised kohalike traallaevade ülesehituse kohta ja selgitused, kuidas toimub
erinevate mereandide püük. Tänavapoolse kai äärde olid püstitatud erinevad
kioskid, mis kutsusid ligi oma kirjute reklaamidega – pakuti nii merereise,
värsket kala kui kalatoite. Sadamaäärsetel tänavatel paiknesid toitlustuskohad,
meenepoed ja pubid – pea igas neis müügil merenduse ja kalandusega seotud
tooted. Bixhamis käib elu ümber sadama – sadam ja meri on see, mis siia suviti
rahvast toob ja seda osatakse kohalike poolt oskuslikult rakendada.
Edasi
viis tee Dartmouthi linna, mida läbis jõgi. Kumbagi jõekallast kaunistasid
sajad paadid-jahid-kaatrid. Üle jõe viis meid kaunis lihtne praam, mis koosnes vaid
puksiirist ja pargasest – autod läksid peale ning parras-pardas puksiir viis
meid teisele kaldale.
Paaditöökodade tänav Salcombe linnas |
Külalislahkus,
tugev koostöö ja kalurilinnale omane identiteet olid need, mis sellest
väikelinnast kuvandi ja toredad mälestused jätsid.
Õhtupoolikul
peatusime Plymouthi linnas, kus on tähtis roll laevaehitusel, merekaubandusel
ja praamiühendusel nii Prantsusmaa kui ka Hispaaniaga. Peatuskohaks oli linna
keskmes asuv sadam. Sarnaselt Brixhamile oli siinnegi sadam külastajatele
kenasti avatud, ümbritsetud kohvikute ja toitlustusasutustega ning oli võimalus
jalutada ujuvkail, mille ääres asusid kalapaadid. Muljetavaldavad olid siinsed
jahisadamad – tohutud hulgad ujuvkaisid ja sajad mastid igas suunas.
Hommik Newquay sadamas |
Teise
päeva lõpuks jõudsime pimedas Inglismaa läänerannikul asuvasse Newquaysse.
Hommikul vara linna avastama minnes sai külastuspaigaks valitud ligi
140-aastane Newquay kalasadam, kus tegeleti nii kala-, krabi- kui ka
vähipüügiga. Sadam asus linna keskmest eemal, kuid vaatamata sellele on
kohalikud kalurid teinud kõik, et sadam oleks külalistele atraktiivne. Vanasse
paadikuuri on tehtud söögikoht, sadama kaid on kõigile avatud. Kohalik
kalanduse tegevusgrupp on kai lõppu rajanud pinkidega varjualuse, kuhu saavad
tormi korral varjuda kalurid ja sadamas viibivad külalised. Kail asus siltidest
kirju müügikiosk, kust oli võimalik saada kõiksugu teenuseid alates
paadilaenutusest kuni kalastama minemiseni. Loomulikult sai kala osta. Sadamale
ja paatidele avanes kailt võrratu vaade. Sadam oli külalislahke ja siin oli
kõik tehtud selleks, et kui siia sattuda, siis sa ka viibid siin mõne aja ning
kui sa juba siin viibid, siis on sul võimalik teenuseid tarbida.
Padstow kalapood |
Newquayst
suundusime Padstow´sse, kus külastasime homaaride haudejaama. Tegemist on MTÜ-ga,
mis koostöös kohalike kaluritega aitab kaasa homaaride ehk merivähkide
haudumisele ja populatsiooni säilitamisele. Kui kalurid saavad kätte emase
homaari, kelle keha alla on kinnitunud munad, viiakse see homaar haudejaama,
kuniks väikesed homaarikesed saavad haudutud. Seejärel hakatakse väikesi
homaari poegasid edasi kasvatama, suured homaarid tagastatakse kaluritele. Väikesed
homaarikesed on kusagil 3 kuud haudejaamas, seejärel lastakse nad merre keskuse
töötajate või kalurite poolt. Haudejaam oli hea näide sellest, kuidas kalurid
aitavad kaasa kalavarude taastamisele. Padstow sadamas asus veel väike Padstow
Meretoidu Kool, kus õpetati kalatoite valmistama ning erinevaid kalu ja mereande
töötlema. Kooli juures tegutses kalapood, mis oma seinamaalingute, piinliku
puhtuse ja ülimoodsa sisustuse poolest lõi sõnatuks. See oli tõeline
musternäidis sellest, milline üks kalapood võiks olla.
Vaade Mevagissey sadamale |
Järgmisena
külastasime Trerice´i, et näha ka ühte ehedat Inglismaa mõisa, seejärel
suundusime Mevagissey sadamasse, mis asub samanimelises vallas. Kohalike
elanike arv on seal 2 200 ringis, linna keskmes asuvas sadamas paiknes
ligi 60 kalapaati, sadama keskel oleval kail asusid nii külmhoone kui püünistekuurid.
Kail oli võimalus osta erinevaid mereande ja seda kasutas pea terve meie grupp
– osteti kala, merekarpe, molluskeid. Ümber sadama asus hoonestus, kaid olid
taas kõigile avatud ja kutsusid külalisi jalutama. Kui varasemalt oli kalapüük
siin üks peamisi ettevõtlusvorme, siis nüüd on selle asendanud turism.
Vaatamata sellele osalevad ka kalurid turismiäris edukalt – sõidud merele,
võimalus minna kalale, kala- ja mereandide toidud jne. Külastasime ühe
seltskonnaga The Ship Inn nimelist pubi – sisekujunduse järgi oleksime nagu
viibinud laevas, söögiks loomulikult võtsime mereande ning kohustusliku
fish&chips. Lähedal asus ka „Salakaubitsejate baar“, mille nimi silma
hakkas, kahjuks aga seda külastada ei jõudnud.
Kolmanda päeva viimane peatuspunkt oli Charlestowni sadam. Kunagine kaubasadam on tänaseks oma tähtsuse minetanud ja seal asuvad ajaloolised purjelaevad, mida saab külastada. Sadamakail tabasime ühte kohalikku kalurinaist võrku rakendamas! Külas asub laevavraki ja merepärandi keskus, milles on eksponeeritud kokku 150 erinevalt laevavrakilt pärit esemeid ja salakaubaveo, merekaubanduse ning kalanduse ajalugu. Vaatamata sellele, et tegu on väikese kohaga, on merd ja sadamat oskuslikult kasutades turistid kohale meelitatud.
Edasi
viis sõit pimedas Bournemouth´i.
Poole´i kalaadamas |
Uus
hommik algas Poole´i linna külastamisega. Esmalt suundusime merekaubandust ja
Poole´i ajalugu tutvustavasse muuseumisse. Kui ajalugu selge, sai mindud
sadamasse. Tänavad läksid siin piki kaid, kai äärest väljus erinevaid praame ja
huvialuseid, teisel pool tänavat toretsesid kingipoed ja pubid. Kui huvi- ja
jahisadamad ära lõppesid, jõudsime lõpuks kalasadamasse, mis oli olemuselt nn
ujuvsadam. Mandriga ühendas kalasadamat käigusild, sadam ise oli nagu ujuv
paatide parv, kogum, mida hoidsid koos ujuvkaid ja ankrud. See ala oli suletud
ja seetõttu sai seda vaid kaldalt vaadatud. Edasi suundusime Lulworth Cove´i
külla kriidipaljandeid vaatama ja seejärel jõudsime pimedas Brightonisse.
Viies päev algas Brightoni kai külastamisega. Tegemist on üle saja aasta vanuse Merepalee nime kandva ookeanikaiga, mis asub sadade postide otsas. Siin tegutsesid nii toitlustus- kui meelelahutusasutused, siin oli kümneid vaateplatvorme ja meile avanes kaunis vaade nii linnale kui merele. Kahju, et selliseid kaisid Eestis ei ole.
Tüüpiline Inglise kalapood - täis atraktiivseid silte ja reklaame |
Võrgukuuride "linnaosa" Hastingsis |
Lisaks
kalanduse tegevusgrupile on siinsed kohalikud kalurid asutanud eraldi Hastingsi
Kalurite Kaitse Ühingu. Selle eesmärk on aidata kalureid ja nende perekondi –
kui läheb püünis katki või juhtub laeval midagi. Samuti aitab ühing, kui
perepeast kaluriga peaks midagi juhtuma ja sissetulek jääb saamata. Ühing
töötab kindlustusseltsi põhimõttel – maksad sinna osamakseid ja hiljem saad
igasugust abi. Osamaksete maksmine on vabatahtlik ja auasi ning neid makstakse
saagi pealt, täpsemalt siis, kui saak ületab koguse 100 naela. Samuti taotleb
ühing toetusi Euroopa Liidu programmidest. Ringkäigu lõpetame kalurite ja
meremeeste pubis, mis asub ühinguga samas majas. Samas hoones asub koolituskeskus,
mis otsetõlkes võiks kõlada „Rannaklass“. Hastingsi kalurid on koopereerunud ja
teevad kõike koostöös. Siinne organisatsioon on hea näide sellest, kuidas
koostöö on viinud suurte tulemusteni. Lahkusime sealt uute mõtete saatel, et
eelviimasel reisi päeval taas tagasi tulla Meretoidu ja veini festivali
külastama.
Rye paadisadam |
Suund sai võetud kalaturu kvartalisse. Turg asus kail, kus olid erinevad kalapoed, taamal vanad elamud. Ühe poe kõrval oli avatud kalatöötlemise ruum ja sinna sai sisse kiigata ning tutvuda, kuidas letile tulev kala valmib. Kioskid ja poed avasid alles uksi, kes veel suitsutas kala ja kes ladus kala letile. Oli varahommik ja kalaturg alles ärkas. Vaatamata sellele võis igale poole ligi astuda ja jalutada, kõik ikka selleks, et kalaturg oleks atraktiivne ja kutsuks külastajaid ligi.
Folkestone´ist
lahkusime Battle´i linna, seejärel külastasime Canterbury pankrannikut ja
jõudsime taaskord Hastingsisse. Sel korral oli aega linna peal käia, külastada
sadama alal toimuvat festivali ja viibida sadamas, kus kohalikud kalurid meile
laevade kaldale vedamist demonstreerisid. Reisi seitsmenda päeva hommikul oli
veel võimalik kaluritega sadamas kohtuda ja algas teekond tagasi Eestisse.
Paadi kaldale vedamine linttraktori abil Hastingsi kalasadamas |
Alar Mik
MTÜ Harju Kalandusühing
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar